Pharell Williams reflecteert op ‘Blurred Lines’ rechtsgeding: “You can’t copyright a feeling”
Written by Josh on November 6, 2019
Pharrell Williams reflecteert op ‘Blurred Lines’ rechtsgeding: “You can’t copyright a feeling”
“It hurt my feelings because I would never take anything from anyone,” vertelt de producer aan Rick Rubin nadat hij werd aangeklaagd door Marvin Gaye’s nalatenschap vanwege Robin Thicke’s hit uit 2013.
Pharrell denkt na over het verliezen van de rechtzaak rondom ‘Blurred Lines’ – en hoe hij het oneens is met de uitkomst – in een nieuw interview met Rick Rubin voor GQ.
In een lange juridische strijd die eindigde in 2018, oordeelde een rechter dat Pharrell, de producent/co-schrijver van het nummer, en zanger/co-schrijver Robin Thicke een schamele $5 miljoen zou moeten betalen aan de familie van overleden zanger Marvin Gaye vanwege overeenkomsten tussen Thicke’s ‘Blurred Lines’ en Gaye’s lied uit 1977 ‘Got to Give It Up’. Maar in het GQ-videosegment beweert Pharrell dat de twee tracks alleen een ‘gevoel’ delen, waarop geen auteursrechten rusten.
Pharrell beschrijft zijn productieproces met Neptunes-productiepartner Chad Hugo (die niet werkte aan ‘Blurred Lines’) en zegt dat het duo vaak probeert de nummers die hun emotioneel iets aandoen te ‘reverse-engineeren’ en erachter te komen of ze iets kunnen maken dat er anders uit ziet maar hetzelfde gevoel geeft. Hij voegde eraan toe: “I did that [with] ‘Blurred Lines’ and got myself in trouble.”
“Ridiculously,” voegt Rubin toe, zeggend dat ‘Blurred Lines’ in niets klinkt als de Gaye track. “Nope. But the feeling was,” zegt Pharrell. “You can’t copyright a feeling, all salsa songs sound pretty much the same.” Hij geeft ook toe dat het vonnis hem emotioneel beïnvloedde: “It hurt my feelings because I would never take anything from anyone. And that really set me back.”
Rubin stelt dat de zaak een gevaarlijk precedent schept voor moderne songwriters en producers, die gedwongen worden zorgvuldiger te handelen uit angst voor copyright aanklachten.
“It’s bad for music because we’ve had an understanding of what a song is, and now based on that one case, there’s a question of what a song is,” zegt hij. “It’s not what it used to be because in the past, it would be the chords, the melody and the words … And your chords, your melody and your words — none of them had anything to do [with the Gaye song] … It leaves us as music-makers in a really uncomfortable place making things because we don’t know what you can do.”
Ondanks de aanhoudende effecten van de zaak is Pharrell nog druk aan het produceren. Naast verschillende andere projecten in 2019, produceerde hij onlangs Beck’s aanstaande 14e LP, ‘Hyperspace’.
Luister hieronder beide nummers en oordeel zelf: