Dit was Kanye’s ‘Jesus Is King’ evenement in New York City
Written by Josh on October 1, 2019
Het is logisch dat Kanye West het Manhattan-evenement organiseerde voor zijn negende album ‘Jesus Is King’ in het United Palace – een sierlijk gouden theater dat ooit werd gered van de sloop door een televangelist in de late jaren 1960, en nog steeds regelmatig spirituele bijeenkomsten organiseert. Nadat hij gisterochtend een Sunday Service in een kerk in New York had georganiseerd, bracht de rapper zijn derde achtereenvolgende nacht door met een preview van zijn nieuwe album en bijbehorende IMAX- film. Telefoons waren niet toegestaan zodat er niks kon lekken. Deelnemers in rood fluwelen stoelen zongen “YEEZY” in afwachting. Sweatshirts met ronde hals van $140,- waren te kopen; alcohol was niet verkrijgbaar.
Kanye begon met het introduceren van clips uit twee verschillende films. De eerste was een documentaire over hem die door STAR WARS geïnspireerde koepelhuizen in de heuvels van Calabasas, Californië maakte. Het opende met een close-up van de rapper tegen een blauwe hemel. Geschoten vanuit een lage hoek, is hij gepositioneerd om krachtig en heilig te lijken. Hij loopt in een savanne tussen de giraffen, zijn dochter North op zijn schouders. “When you’re an artist, you’re spiritually free”, zegt hij in de clip. De film liet zien hoe Kanye met collaborateurs spreekt, naar 3D-modellen kijkt en zijn ideale samenleving leek te ontwerpen.
De tweede clip kwam van de aanstaande Jesus Is King IMAX-film geregisseerd door Nick Knight en Britt Lloyd. Het documenteert zijn Sunday Service-serie en opent toepasselijk met groots halleluja-gezangen. De camera zoomt uit om het beroemde ‘Roden Crater’-project van beeldend kunstenaar James Turrell in Arizona te tonen. (Begin dit jaar heeft Kanye miljoenen aan het project geschonken). De impressionistische film doorkruist close-up scènes van de natuur – velden, motten op een bloem, een berg onder stormachtige wolken – met opnamen van een evangeliekoor. Terwijl de clip speelde, dansten Kanye’s kinderen North en Saint op het theaterpodium.
“I wasn’t fully saved during Coachella,” vertelde Kanye het publiek, verwijzend naar zijn Sunday Service optreden op het festival eerder dit jaar. “I came to know the truth of joy of Jesus. This album is an expression of the gospel.”
Vervolgens introduceerde hij het daadwerkelijke album – 10 nummers die allemaal zwaar religieuze teksten en thema’s bevatten. Hij roept vaak Jezus op en vloekt nooit op het album. De tracklist lijkt alle nummers te bevatten die Kim Kardashian deelde op een handgeschreven notitie op Twitter, hoewel ze in een andere volgorde werden geschud. Niet verrassend voor iedereen die zijn Sunday Service optredens heeft gezien, bevat ‘Follow God’ gesamplede vintage gospel opnames, terwijl ‘Selah’ is gevuld met halleluja-gezangen en kerkorgel.
Liederen bevatten ook toespelingen op zijn recente geschiedenis van politieke verklaringen; hij verwees naar zijn praatpunten over het 13e amendement en president Trum in ‘On God’. Ty Dolla $ign verschijnt op ‘New Body’ (een nummer waarvan hij eerder in het weekend zei dat hij later een nieuw couplet van Nicki Minaj zou krijgen). ‘Hands On’ toont evangeliekunstenaar Fred Hammond. Het laatste nummer van het album, ‘Us This Gospel’, bevat Clipse (zowel Pusha-T als No Malice in hun eerste nummer samen sinds 2013 ‘ Shame on the Devil’) en eindigt met een Kenny G saxofoon solo. Er is een nummer met de naam ‘Closed on Sunday’, met prominent de regel “You’re my Chik-Fil-A.”
Terwijl mensen het theater uit liepen, waren hun reacties op de muziek voelbaar gemengd. “I can’t believe it’s come to this shit,” zei een bezoeker. “That was fire,” zei een ander.
Afbeelding: Kanye West